Je wil een podcast rond je merk maken, maar welke tone of voice kies je? Een belangrijke vraag, want de perfecte balans tussen inhoud en toon resulteert in een boeiende podcast. In deze blogpost bespreken we hoe je de perfecte tone of voice voor de podcast van je merk vindt.
Bepaal de persoonlijkheid van je merk
Wat is de persoonlijkheid van je merk en welke toon past hierbij? Neem de tijd om dit te definiëren, want het is de eerste stap naar een podcast die aanslaat bij je doelpubliek.
Als je merk een jongere doelgroep heeft, dan kan je een luchtige, humoristische toon overwegen. Heb je een gesofisticeerd publiek, opteer dan voor een meer conversationele en professionele aanpak. Ongeacht je publiek moet je een consistente merkpersoonlijkheid voor je podcast ontwikkelen die matcht met rest van je marketinginspanningen.
Maak een jingle die past bij de persoonlijkheid van je merk
Een jingle moet boeiend en memorabel zijn en de persoonlijkheid van je merk weerspiegelen. Instrumenten selecteer je op basis van het gevoel dat je wil oproepen. Is je merk vrolijk en speels? Kies dan voor instrumenten als synthesizers en drums. Gitaren of piano's zijn dan weer een goeie keuze als je een rustiger karakter wil weergeven.
Een goeie jingle is kort en eenvoudig. Te veel details kunnen in de weg staan van een memorabele en makkelijk te beluisteren jingle.
Kies je gastheer en gasten doordacht
Presentatoren en gasten moeten op één lijn liggen met de missie en waarden van je merk. In de podcast worden ze een verlengstuk van je merk. Dit zorgt niet alleen voor boeiende gesprekken die luisteraars aantrekken, je bouwt ook geloofwaardigheid op voor je merk.
En al verandert dit de tone of voice niet, denk ook na over het marketingpotentieel van elke host of gast. Zijn er beïnvloeders in het veld die de waarde van je podcast verhogen?
Bepaal het tempo van je podcast
Het juiste tempo is essentieel om luisteraars te boeien. Afhankelijk van de persoonlijkheid van je merk wil je bijvoorbeeld een snelle podcast die vlug van onderwerp naar onderwerp springt, of een tragere podcast die de tijd neemt om de topics grondig uit te diepen.
De inhoud van je podcast zal bepalen hoe lang je afleveringen duren en hoe snel je door de onderwerpen gaat. Doe je interviews, leg het tempo dan niet te hoog zodat er genoeg tijd is voor alle partijen om hun woordje te doen. Heeft je podcast meerdere segmenten, bijvoorbeeld muzieknieuws en recensies, dan kan een hoger tempo helpen om de luisteraar bij elk onderwerp betrokken te houden.
Neem zeker de tijd om te experimenteren met verschillende tempo's en te ontdekken wat het best past bij de persoonlijkheid van je merk.