Wil je een succesvolle podcast maken (en wie wil dat niet?), dan sta je best even stil bij de lengte van je afleveringen. Hoe lang moet je podcast zijn? We kunnen al meteen verklappen dat een eenduidig antwoord niet bestaat ...
Door de band genomen duurt de gemiddelde show ongeveer 30 minuten. Pin je echter niet vast op dat cijfer, want elke podcast is anders. De duur hangt sterk samen met het onderwerp.
De meeste makers kijken hoeveel tijd ze nodig hebben om waardevolle inhoud en een boeiend verhaal te brengen. Zet je interviews centraal in je podcast, dan kan je streven naar een lengte van twintig minuten of minder. Diep je een onderwerp of thema grondig uit, dan mag je hiervoor gerust meer tijd uittrekken. Een actualiteitsprogramma kan dan weer op tien minuten afklokken. Podcasts tussen 20 tot 60 minuten zijn geen uitzondering.
Als merk of marketeer wordt de ideale duur bepaald door het publiek, de inhoud en de doelstellingen van je podcast. Hou ook rekening met de aandachtsspanne van je luisteraars. Lever inhoud die ze verwachten en betrek ze erbij. Zorg dat je podcast gemakkelijk te consumeren is, door je show op te delen in hapklare brokken, met bijpassende geluidseffecten, muziek en visuals.