De podcastis een van de drijvende krachten achter de glow-up die audiomarketing de voorbije jaren heeft gekregen. In de auto, tijdens een 10K-run of als pauze op het werk: een podcast is een van de weinige formats waarmee je lange tijd de aandacht van je luisteraars kan vragen en ook krijgt. Maar die contactmomenten zijn vaak niet rendabel genoeg voor de investering van je podcastproductie. Dankzij het principe van ‘Podcast as a Platform’, is het de investering wél waard.
Staar je niet blind op listens
De realiteit is dat branded podcasts vaak een beperkt aantal luisteraars hebben. Het is niet evident om een podcast te schalen naar een vaste luisterbasis van ettelijke honderden of duizenden luisteraars. Die hyperkwalitatieve contactmomenten zijn heel waardevol, maar vaak niet genoeg om de productie-investering van een podcastreeks te rechtvaardigen.
It’s all about distribution
Je koopt morgen een nieuwe outfit. Perfecte fit, uitstraling zit net goed … en toch doe je die outfit alleen thuis aan voor je lief, je hond en 2 vrienden. Dat is zonde, niet?
Het zelfde gaat op voor een straffe podcastreeks (of videoproductie) die je met onvoldoende aandacht verspreidt. De grote waarde van een podcast zit in de rijke long-form content die je declineert in een resem kleinere en andere formats.
Die stukjes content kan je verspreiden via socials, nieuwsbrieven of intranet berichten die meer en veelvuldiger geconsumeerd worden. Daarnaast zijn ze een ideale driver om toch de stap naar die volledige afleveringen te zetten. Het is dan ook logisch om eerst interesse te triggeren, voor je veel inspanning van je doelgroep vraagt.
Podcast as a Platform
Met PaaP zien we een podcast als een volwaardige hero voor een campagne. Met slim opname- en filmwerk is elke podcastaflevering een contentplatform voor:
- 1 lange audio-aflevering
- 1 lange video
- 2-3 middellange montages rond een subthema
- 5 videosnippets
- 3 quotes
- 1-3 blogartikels op basis van het transcript
- 1 nieuwsbrief
- Andere social content zoals een post waarin je de aflevering kadert of de gasten voorstelt, carousels met tips, een langer LinkedInartikel,…
Een mooi voorbeeld hiervan is Student B@bbels, waarbij de podcast ook de basis vormde voor het always-on socialmediacontentplan.