Een van de grootste misvattingen over podcasting is dat je van de ene dag op de andere een hit kan worden. Hoewel podcasts steeds populairder worden en meer bedrijven de waarde ervan inzien, kan het maanden of zelfs jaren duren om een aanzienlijk publiek te bereiken. Dus ... take it easy, boy!
Slow and steady wins the podcast race
Krijgen je eerste afleveringen niet onmiddellijk de respons waarop je hoopte? Laat je niet te snel ontmoedigen. Podcasting is een marketingstrategie op lange termijn. Een publiek opbouwen en je abonneebestand doen groeien is een kwestie van geduld, toewijding en focus.
Mik om te beginnen op waardevolle content die aanslaat bij je luisteraars. Dit kunnen interviews met interessante gasten zijn, inzichtelijke discussies, nuttig advies of boeiende verhalen uit eigen ervaringen. Zorg ervoor dat je consequent inhoud van hoge kwaliteit produceert die je luisteraars betrokken houdt.
Misschien moet je experimenteren met onderwerpkeuze, formats en afleveringsduur voordat je iets vindt dat aanslaat bij je doelgroep. Dat kan een traag proces zijn, maar het is zeker de moeite waard.
Breng je afleveringen liefst uit volgens een regelmatig schema, wekelijks of maandelijks bijvoorbeeld. Luisteraars kunnen hierop anticiperen. Dit helpt om momentum te creëren, maar helpt ook jou om gemotiveerd en georganiseerd te blijven.
Met elke aflevering wordt je inhoud verfijnder, waardoor je meer interesse genereert en je publiek groeit.
Promoten, promoten, promoten
Een podcast maken en dan wachten op luisteraars, dat werkt niet. Je moet je podcast actief promoten, en dat kan op veel manieren. Sociale media zijn een goede plek om te starten. Ook met videotrailers en advertenties, en zelfs een website of blog over je podcast, kan je mensen naar je podcast lokken.
Denk aan het marketingpotentieel van je gasten. Influencers en andere podcasthosts die interessante zaken hebben te vertellen over jouw onderwerp kan je zeker overwegen. Bied ze een plek aan in je show of werk samen aan speciale projecten of content.
Je kan je ook aansluiten bij online forums over je onderwerp, gastbijdrages schrijven voor gerelateerde websites en publicaties, of contact opnemen met lokale media die je podcast willen opnemen.
Doordat er zoveel mogelijkheden zijn, concentreer je je het best op wat het meeste return oplevert op lange termijn. Neem de tijd om een uitgebreid marketingplan te ontwikkelen. Zorg hierin voor zowel korte- als langetermijnstrategieën en houd je vooruitgang bij zodat je tijdig kan bijsturen.
Kwaliteit boven kwantiteit, ook als het op je publiek aankomt
Het klinkt misschien contradictorisch, maar een groot publiek betekent niet noodzakelijk dat je succesvol bent. Je wil luisteraars aantrekken die echt geïnteresseerd zijn in je inhoud, die met je communiceren, die fans van je show worden.
Focus dus niet zomaar op zoveel mogelijk volgers, maar zoek verbinding met de juiste mensen. Relaties opbouwen met je doelgroep resulteert in een loyale en betrokken aanhang die oprecht geïnteresseerd is in jouw content.