"Zou ik een podcast maken?"
Een juiste vraag. Ongetwijfeld heb je al eens een podcast beluisterd en kriebelde het daarna om te starten. Uit interesse of omdat je potentieel ziet voor je business en reputatie. Voor ons is dat ideaal als podcastmakers. En toch willen we dat je een doordachte keuze maakt. Dus voor je effectief de studio induikt, stel jezelf deze vragen.
Waarom maak je de podcast?
Je hebt iets leuk te vertellen. Je wilt met passie en kennis over een onderwerp praten of converseren en je ziet een podcast daar als het ideale medium voor. En dat klopt, dan kan een podcast zeker waardevol zijn.
Vanuit een marketingstandpunt is een podcast een manier om je merk op te bouwen en waarde te geven, de banden met je doelpubliek aan te halen en content te creëren. Je creërt een contentformat waarbij je lang de aandacht van je publiek vraag en hopelijk kan vasthouden. Waar je in diepte in topics kan duiken. En waar je dus je merk echt lading en body kan geven.
Zet voor jezelf een duidelijk meetbaar doel. Wij gebruiken graag de vraag "Winnen is.....?" oftewel wanneer is de podcast voor jou, jouw merk en jouw doelgroep een succes. Door die doelstelling samen te vertalen in harde metrics, weten we ook waarop je de podcast wilt evalueren...en of een podcast wel het juiste medium is. Samen zoeken we zo de beste oplossing: een eigen podcast, een integratie in bestaande podcasts of iets helemaal anders.
Hoe maak ik de podcast relevant?
Eigenlijk is dit de belangrijkste vraag. Want ook al beleef je veel plezier aan het maken van je podcast, er kruipt natuurlijk veel werk in. En de investering moet renderen.
Een podcast heeft pas waarde als je een verhaal vertelt waar je publiek op zit te wachten. Je moet inspelen op hun verwachtingen of noden. Misschien heb je wel interne databronnen die je helpen om die noden fijn te stellen? En anders helpen wij je met research en topic modelling om de juiste snaar te raken, trendings topics te claimen en van platgetreden paden weg te blijven.
Hoe maak ik dit schaalbaar?
Een podcast is zelden een éénmalig iets, tenzij je een pilootaflevering wilt opnemen om een business case te maken. Dat betekent dat je vanaf dag 1 moet denken in reeksen en declinaties. Door slim en goed te investeren in je eerste aflevering, kan je elke aflevering nadien binnen hetzelfde format sneller en beter maken.
Denk ook na over hoe je de podcast zal verspreiden. Dat kan via je eigen dragers zijn (bvb. een nieuwsbrief, social media) maar ook via een paid campagne. Niet verspreiden is zonde, je maakt zo'n mooie audiobaby en niemand komt op bezoek. Wees je dus bewust dat de podcast maken maar het halve werk is. Daarna begint distributie en, op basis van luistercijfers en feedback, optimalisatie van je formats.
Veel zin om te starten maar even begeleiding nodig? We ontwikkelden voor onze klanten een "start to podcast"workshop die je helpt om vanuit doelstellingen en publiek naar een concrete podcastpilot te gaan. En collega Sam kan je daar alles over vertellen.