Student vs oud-student: wat kan de nieuwe generatie bijleren van de oude?

Van boeken tot boodschappen: het studentenleven is duur.Gelukkig kunnen studenten in België elk jaar 600 uur werken aan verminderde sociale bijdragen. Dankzij Student@work, een online dienst van de RSZ, zien ze ook makkelijk hoeveel uur ze al gewerkt hebben. Maar veel studenten kennen deze app nog niet. Aan ons om daar verandering in te brengen, met niets minder dan een podcast.

Vanwaar het idee?

In 2023 lag onze focus op een sterk social mediaplan, want daar is deze jonge doelgroep natuurlijk volop aanwezig. We zochten en vonden enkele student-ambassadeurs om video’s over studentenjobs te maken voor Meta,TikTok, Snapchat en YouTube, en die video’s vielen in de smaak. Studenten waardeerden de authenticiteit en herkenden hun eigen leefwereld, en de app-downloads volgden snel. Da’s een inzicht dat we meenamen naar 2024.

We beslisten om de studentenervaringen nóg meer in de kijker te zetten met een tweetalige podcastreeks: Student B@bbels. Uit onderzoek bleek namelijk dat, naast hun verslaving aan social media, jongeren ook meer en meer gehecht raken aan podcasts en on-demand listening.

 

Student B@bbels

Het concept? Studenten van nu een babbeltje laten slaan met bekende oud-studenten uit dezelfde richting.

De ultieme tip om de combinatie van studeren en werken volte houden? Die specifieke werkervaring die ervoor zorgde dat ze op hun eerste job meteen konden starten? Dat ene smoesje dat al-tijd werkte als ze het de dag ervoor iets te bont hadden gemaakt op café?​Dat kom je allemaal te weten in Student B@bbels, een podcast waarin jonge studenten samen met bekende oud-studenten van dezelfde opleiding een babbeltje slaan en ervaringen delen.

In elke aflevering praat een student met een bekend gezicht, zoals Lotte Vanwezemael of Nona Van Braeckel, die dezelfde studie gedaan heeft. Alle aspecten van het studentenleven en van studentenjobs komen daarbij aanbod.

 

Podcast as a Platform

De podcast was de hero van deze campagne. Vanuit onze visie van Podcast as a Platform haalden we ook een hele berg aan content uit de 8 afleveringen voor Meta, TikTok, Snapchat, YouTube, Google Search enDemand Gen, VTM GO en RTL, allen platformen bij uitstek om de jonge generatie te bereiken zonder te intrusief over te komen. Dat leverde ons in totaal 8volledige afleveringen, 16 korte clips en tal van toffe quotes, handige tips en grappige anekdotes op. Met 14.177.082 impressies en 185.817 kliks hebben die, net zoals de studenten, ook zeker hun werk gedaan.

Luister hier naar Student B@bbels. 

Samen podcasten?

Nieuwe markt, nieuwe kansen. Weet je nog niet waar de jouwe precies liggen? Laat ons dan iets weten. In een vrijblijvende babbel gaan we er samen naar op zoek.